GEMPUNGAN KI DALANG JEUNG BANGSA WAYANG
(Milangkala nincak ka taun ka-4 Dewan Kesenian Galuh
Ciamis | Kumaha nasibna?)
Ku : Gohex Oemar Bakrie
Kacaturkeun di lembur singkur jauh pangukur, … keur kumpul Ki
Dalang jeung wayangna, ngaguar pakasaban hirup ngalalakon lakon hirup
ngalalakonkeun carita lalakon alam pamayangan. Dina mangsa nu katalangsara, …
ku kaayaan nu nyangsarakeun hirup merjoangkeun pangagung dina pengkuhna kabutuh
kana kasajatian wayang anu ngoleser ngageser kana seleser. Geus puguh hirup
walurat hese ngaronjatkeun duriat lantaran kaayaan dunya nu malarat. Sangkan
kambuh lakon gawe, … meh unggal usik Ki Dalang ngulisik ngagisikkeun panon anu
pinuh kikisik. Dur sa-salembur ear sa-kota, … Ki Dalang ngayakeun gempungan
jeung baraya-baraya pangeusi kotakan wayang.
Ki Dalang : “Duh, …
kumaha yeuh kuring ngamimitian ieu gempungan, dulur-dulur sakabeh pangeusi alam
pawayangan? Geuning, … laku lampah urang dina kaayaan dunya anu sakieu lemah
tanpa daksa seudeung urang kudu terus nanjeurkeun lalakon anu jadi bagean tina
pakasaban urang sakabeh. Lamun tea mah, … ieu pakasaban teu bisa diperjoangkeun
ku urang sarerea, moal boa urang teu bisa manggung deui dina usaha urang
ngalestarikeun hiji-hijina warisan luluhur ti alam pawayangan sangkan jadi conto
bagi rahayat dunya”.
Yudistira : “Naha
kudu kumaha kitu Ki Dalang, … pan kami mah bagean anu digerakkeun jeung
diigelkeun ku leungeun Ki Dalang. Sok wae usahakeun naon anu bisa diusahakeun
pikeun pangeusi kotakan wayang, … sangkan bisa nyuprih lampah anu hade tur jadi
gawe”.
Ki Dalang : “Memang ari diudag kadinya mah, rumasa kuring
teh anu ngigeulkeun sakabeh pangeusi kotakan wayang. Tapi dumasar kana sakral
anu geus disusuhun ku kuring jeung para Dewa, dina kasanggupan kuring
mintonkeun aranjeun sakabeh pangeusi kotakan, … yen para Dewa omat-omatan ulah
rek kudu dijadikeun pakasaban hirup pikeun kuring jang ngajual lalakon wayang
ka rahayat anu butuh ku conto lalakon kahirupan alam pawayangan … kusabab
pangeusi kotakan teh nyaeta aranjeun sakabeh titisan ti para Dewa”.
Yudistira : “Terus nu jadi masalah na kumaha?”
Ki Dalang : “Nyaeta atuh, lamun kudu dibejakeun mah yen
kuring geus beak dengkak, … paribasana jang nyunyuhun aranjeun sakabeh
kukurilingan mapay-mapay lembur rahayat dunya teh, … kuring geus tunggul
koredas ngajual sakabeh harta banda anu dipiboga ku kuring baheula. Tapi
kaayeunakeun, … kulantaran pamenta rahayat dunya ka kuring dina mintonkeun
lalakon alam pawayangan sakitu lobana, … meh unggal usik ti wetan, ti kulon, ti
kaler, ti kidul … haying kapintonkeun lalakon anjeun sarerea, … nya kuring dina
waktu ayeuna teh geus teu boga tanaga deui pikeun nyunyuhun aranjeun ku kareta
kuda kusabab modalna geus tilar dunya”.
Arjuna : “Naha
atuh geus kitu mah ulah papaksa Ki Dalang, … anteurkeun wae kuring sakabeh
pangeusi kotak pikeun balik ka para Dewa tempat kuring jaga dipulasara”.
Ki Dalang : “Nya kitu Arjuna, … lain teu kapikir ku kuring
ka palebah dinya. Kuring teh rumasa yen rahayat dunya masih keneh perlu ku
conto-conto lalakon kahirupan aranjeun pangeusi kotakan, … utamana alam
pawayangan anu pinuh ku kamulyaan hirup. Seudeung rahayat dunya dina waktu
ayeuna, … bener-bener aya dina mangsa anu katalangsara, ku pamohalan alam dunya
kiwari … geus teu matut ceuk ukuran dunya oge ukuran sawarga. Nah, … kuring teh
lain teu boga pilampaheun pikeun memeres pasoalan anu jadi cukang lantaran
mandegna tanaga nu dipiboga. Aya hiji cara, … anu bisa ku urang sarerea
dipilampah, sangkan bisa merjoangkeun kumbuhna lalakon urang dina enggoning
mere conto-conto hade ka rahayat dunya”.
Bima : “Ke … ke … ke, … ari kira-kira pikahartieun
mah jeung matak mawa maslahat kana perjoangan urang balarea, … kira-kira naon
cara anu bias dipigawe ku urang balarea, Ki Dalang?
Ki Dalang : “Nyaeta atuh, … kuring teh asa heurin ku letah.
Ari dicaritakeun, sieun matak jadi katalangsara pikeun urang sarerea. Ari
henteu, da kumaha nempo kaayaan rahayat dunya anu sakieu katalangsara dina
kaayaan dunya anu sakieu ayana”.
Bima : “Lah, … caritakeun we Ki Dalang, da kuring
balarea gen boga pangrasa. Kira-kira katalangsara mah ulah dirasa, … tapi
sabalikna kira-kira mawa bagja mah hayu urang saba saparakanca”.
Ki Dalang : “Nya atuh, … ari kira-kira bisa dirarasa mah
erek atuh ku kuring dicaritakeun ka aranjeun balarea. Kieu, … rumasa kuring teh
geus teu wasa kusabab geus teu boga tanaga jang ngahirupkeun lalakon urang
sarerea. Tapi, … aya jalma salian ti kuring anu bisa mere tanaga jeung rosa usahana kana merjoangkeun sangkan beresna dunya. Nu
jadi masalah, … ieu jalma samemehna teu boga basa jeung para dewa. Sedeung, …
para Dewa samemehna ngan ngabasakeun kapercayaanna ka kuring pikeun
ngajalankeun tekad pamohalan ngalalakonkeun conto kahirupan alam pawayangan ku
lalakon aranjeun sarerea”.
Yudistira : “Ke, Ki Dalang … Saha rupa eta jalma anu boga
tanaga jeung rosa usahana pikeun ngahirupan
lalakon urang balarea?”
Ki Dalang : “Ki Lurah, … pamingpin manusa”.
Saharitaeun, … cep jempe sakabeh
wayang pangeusi kotak, teu beda jeung Ki Dalang anu ngarumas dina hatena rasa
hanjakal nu taya papadana, … kulantaran manehna tas balaka saha jalma anu
dipihareup ku manehna bisa dijadikeun tanggelan keur ngarojong kana pamohalan
dirina dina enggoning memeres masalah dunya nu keur disusuhun ku dirina.
Yudistira surti kana kaayaan nu
lumangsung dina waktu harita. Sabari memeres raksukanna, reg nangtung
ngalengkahkeun sampean na muru kotakan wayang nu aya di juru kareta kuda.
Yudistira : “Wa … Wa … Wa Semar
Badranaya, … cik punten kadieu heula ulah nyumput wae dina kotakan, … kuring
butuh ku Uwa”.
Semar Badranaya kaluar tina kotakan
wayang dituturkeun ku Si Cepot, Si
Dawala, jeung Si Udel. Solongkrong, … Semar jeung jeung barudakna nyembah
ngadeuheus ka Yudistira anu tos calik deui di lebet kalang gempungan.
Semar : “Aya pikersaeun naon Aden, … rumaos Uwa teh kajongjonan kulem dina
kotakan patindih-tindih jeung barudak”.
Si Cepot : “Heueuh, … aya naon
deui atuh Agan Yudi the ngagegero urang, … padalah kuring the keur
ngeunah-ngeunah sare di jero kotakan pagegeye jeung Srikandi. Anjir, …
mangkaning uing saumur-umur kakara ngalaman sare bareng jeung Srikandi, … bari kelek kuring pas
nampeu pisan kana raray Srikandi”.
(Harewos Si Cepot ka Si Udel gigireun na)
Si Udel : “Ah, … ari Si Aka
mah! Cicing jempe, … lain kupingkeun tuh Bapa keur cumarios ngadeuheus ka Agan
Yudi”.
(Tembal Si Udel ngingetkeun lanceukna bari semu seuri)
Yudistira : “Kurig teh perlu pisan
pandangan Uwa, … ngeunaan hiji perkara anu ayeuna ku dulur-dulur kuring di dieu
jeung Ki Dalang nuju dibadamikeun dina acara rempugan ieu. Ki Dalang, … ti
payun tas ngebrehkeun katunggara dirina kana kaayaan nu sakieu balukarna jang
nyumponan hirup kumbuhna igel lakon urang di dunya, … salaku duta jang
ngebrehkeun conto-conto kahirupan alam pawayangan sangkan kaayaan manusa di
dunya bisa beres repeh rapih sakumaha nu dipiharep ku Ki Dalang salaku umat
manusa. Ti sagedengeun eta, … dina mangsa Ki Dalang geus teu bisa deui
ngusahakeun tanaga jang ngahirupan lakon urang pangeusi alam pawayangan, … Ki
Dalang nyodorkeun Ki Lurah pamingpin manusa anu baris mere tanaga sangkan naon
anu keur dipilampah ku urang jeung Ki Dalang bisa terus jalan pisakumaha anu
biasa ku urang dilakonan ku carana kukurilingan entreup di hiji lembur ka
lembur lainna. Tapi masalahna Uwa, … sugan pandangan Uwa, … kira-kira moal jadi
matak lamun Ki Lurah pamingpin manusa mere tanaga ka urang sarerea pikeun
milampah eta pagawean, seudeung para Dewa ti heula paheut janjina ukur ka Ki
Dalang?”
Semar : “Eleuh … eleuh Agan, … ke punten, dupi Agan
manawi kagungan pamadegan nyalira ngeunaan eta perkara?”
Yudistira : “Nya pandangan kuring
mah Uwa, … dumeh urang balarea salila ieu geus diragragkeun ka dunya ku para
Dewa kana kotakan wayang nu dipiboga ku Ki Dalang, … nu samemehna kuring
sorangan gen teu apal naon niat patekadan para Dewa sangkan urang hirup
pagigilisik dina kotakan nu sakieu heurin na, diusung-usung … diigel-igel …
dipintonkeun lakon urang ka rahayat dunya. Kiwari, … kuring manggih kasadaran
yen teu sapira-pira para Dewa ngaragragkeun urang balarea, … sangkan urang
nyuprih lampah kahadean jang jadi conto alus ka umat manusa pikeun urang mawa
amal kahadean anu jadi beukel urang balik ka sawarga, … jadi wayang anu
paripurna”.
Semar : “Tah … tah … tah, … eta pisan Agan. Naon anu
janten pamadegan Agan ngeunaan perkara eta, … eta pisan anu jadi pandangan para
Dewa dina mutuskeun perkara pikeun urang sadayana. Titah Agan … eta pisan anu
janten titah para Dewa, … sabab Agan kedah yakin jeung sadar yen Agan the
titisan ti para Dewa. Ti sagedengeun eta, … Uwa gen atuh Agan, … da tos betah
hirup ragrag di dunya teh, … malihan Uwa the pendak jodo na sareng gaduh budak
Uwa Si Cepot, Si Dawala, Si Udel … masing oge maranehna garagal, tetep nya
alatan ku diragragkeun ka dunya diigelkeun ku Ki Dalang”.
Si Cepot : “Euh ari Si Bapa, …
abong kena meunang jodo di dunya, … puguh teu payu di sawarga, matak dijodokeun
ku Ki Dalang ge da karunyaeun, … jadi we uing nu nanggung goreng na patutna.
Coba mun Bapa kawin di sawarga jeung widadari, … meureun uing teu goring patut
caran kieu. Nya, … sakurang-kurangna atuh caran Agan Arjuna kakasepna, … sanes
kitu Agan?”
(Bari
ngareret ka Arjuna)
Arjuna : “Gandeng siah
Cepot, … lain mangsana heureuy”.
“Ke
… ke …, punten Uwa Semar, kuring asa teu panuju lamun kitu carana mah. Pikeun
kuring, … Ki Lurah teh bangsa deungeun nu teu apal kumaha carana ngarumas
lalakon wayang, … beda jeung Ki Dalang. Ku kituna, … boh bisi salah ancrub
jeung aya itikad atawa patekadan lain nu teu sapagodos jeung lalakon urang, …
asa moal kitu ngabahayakeun kana kasajatian lalakon anu ku urang keur
dipilampah ieu?”
Semar : “Nya upami pandangan Uwa mah … teu aya
lepatna, Kasep! Namung, saupami memang hal ieu tiasa ngajantenkeun pacengkadan,
… kumaha upami hal ieu diputuskeun ku
sadayana ku cara nangtukeun sikep masing-masing?”
Bima : “Heeuh … heeuh, alus kitu … kuring panju ku
cara Uwa. Sikep kuring sorangan, … kuring sapagodos jeung naon anu diutarakeun
ku Akang Yudistira”.
Yudistira : “Kumaha atuh Ayi
Nakula jeung Sadewa, pamadegan sareng sikep hidep masing-masing? … Dikupingkeun
the asa teu acan nyarios ti tatadi”.
Nakula : “Abdi mah
panginten, … ngiring wae kana pamadegan Akang, … mana kitu gen panginten Sadewa
sapamadegan sareng abdi, sanes kitu Lur?”
Sadewa : “Nya leres pisan”.
Yudistira : “Tah atuh ari kitu mah
tos pada-pada nembongkeun sikep pamadegan masing-masing, … tinggal urang
ngalaksanakeun sing soson-soson ulah aya gantar kakaitan anu matak ngaruksak
lampah laku urang ka hareupna, … boh bisi ku hal eta bisa ngaleungitkeun itikad
hade urang balarea anu baris matak jadi ngagugurkeun amal kahadean urang jaga
balik ka sawarga”.
“Ka
Ayi Arjuna, … sok bilih masih keneh jadi hahalang kana pamadegan Ayi dina
enggoning lumampah ngalalakon bareng jeung Ki Lurah pamingpin manusa, … Akang
percaya ka Ayi, wios atuh Ayi mah sareng Garwa samentawis ieu mah lebet heula
kana kotakan wayang sajeroning akang jeung dulur nu lain mintonkeun lalakon
alam pawayangan, … da carita mah bisa diatur ku Ki Dalang, … lain kitu Ki
Dalang?”
Ki Dalang : “Leres pisan, … abdi
panuju. Ngan et amah sing pada-pada percanten we antawis aranjeun nu baris
ngalakonkeun alam pawayangan sareng kuring anu baris ngatur lakon di
pengkeureun panggung. Mudah-mudahan wae naon anu dipihareup pikeun alam sawargi
sareng kaberesan di dunya, … tiasa ngawujud dina kerjasama anu sae sareng silih
percaya antawis urang sadayana”.
Semar : “Ke atuh, … manawi saha nu baris ngadeuheus ka
Ki Lurah pamingpin manusa?”
Yudistira : “Wios atuh Ki Dalang
nyalira, … abdi percaya ka anjeunna”.
Ki Dalang : “Nya panginten ari
sadayana to mufakat mah, ayeuna keneh pribados rek ngadeuheus ka Ki Lurah
pamingpin manusa”.
Si Cepot : “Ke … ke … ke heula
Ki Dalang, … cikan pangmentakeun gedong wayang we atuh sakalian ka Ki Lurah
teh!”
Semar : “Alah, … nanaonan sia teh Cepot, rea pamenta
pisan atuh”.
Cepot : “Eh, … lain kitu Bapa. Tah ieu … ieu kolot nu
teu wijaksana teh. Lain sok karasa boh ku Bapa atawa ku urang-urang yen hirup
dina jero kotakan the sakitu heurin ku tangtung? Pagulisik teu pikabeutaheun. Coba we emutan
ku Bapa, … uing mah sok mangkarunyakeun lamun geus aya semah pangagung urang,
boh Agan Batara Kresna atanapi nu lian na, … kedah ditempatkeun dina kotak nu
sakitu heumpikna? Sok, emutan ku Bapa … kadang bujur Si Dawala mah da tara daek
cicing sok matak teu sopan ka Batara Kresna dina ninggang mangsa dudupak kana
siraheunnana, … uing nu sok matak era nu jadi lanceukna. Ongkoh eta Bapa gen, …
naha teu
ngarasakeun lamun aya kahayang jeung Ema?”
Semar : “Naha
ngarasakeun naon siah, Cepot? Da aing mah teu boga rarasaan nanaon lamun jeung
indung sia!”
Cepot : “Alah Si Bapa mah, … apan rajeun lamun sok
kadatangan kahayang ngajieun barang nu sakieu goreng patut caran uing, … piraku
Bapa kudu ngarangsek dina jero kotakan? Jeung deuih Bapa mah tara
ngarasakeun kana rarasaan sakabeh pangeusi kotakan dina mangsa kaluar hiji
pangadatan Bapa?”
Semar : “Na pangadatan naon kitu anu matak tagiwur
sakabeh pangeusi kotakan the? Da rarasaan mah asa teu boga pangadatan anu teu
galib jeung balarea”.
Si Cepot : “Alah, ari Semar
Mendem?! … Bapa mah tara ngarasa, … yeuh
kuring nu sok ngarasa mah. Sakakpeung sok isin ku Agan Yudi sareng saparakanca,
… jeung nu ripuh pisan mah ku Si Udel … da si eta mah sok tara
tahan kana babauan. Lamun Bapa hitut teh, tara
sakara-kara si eta mah sok pingsan! Atuh kuring anu kudu nguruskeun mere napas
buatan ka manehna”.
Yudistira : “Ke … ke … ke Cepot, naha lamun urang menta
dipangjieunkeun gedong wayang apa teu matak engkena rahayat manusa moal rea anu
ngalalajoan lalakon pawayangan urang?”
Si Cepot : “Atuh manawi
dipercanten mah Agan, … da pintonan rahayat teh sanes saukur lakon wayang urang
wae”.
Yudistira : “Naha bisa kitu?”
Si Cepot : “Aduh, punten
sateuacan na Agan … nya wirehna upami Agan sareng nu sanesna mah dina waktos
teu manggung sok kalan waktos teh dianggo latihan dialoh sareng istirahat dina
lebet kotakan, … da abdi mah sok rajeun turun susulumputan tina kotakan teras
sok ngahagalkeun jalan-jalan muru patempatan manusa wirehna sok panasaran
salami ieu diemutan ku abdi yen naha ari bangsa urang sok dilalajoanan ku
papada manusa, seudeng ari urang sorangan teu bisa ngalalajoanan bangsa
manusa”.
Yudistira : “Kumaha atuh
sapamanggih maneh Cepot ngeunaan tongtonan manusa salian ti lakon wayang nu
sering dipintonkeun ku urang ka bangsana manusa?”
Si Cepot : “Ih Agan, … mani sok
kataji sareng sok hoyong seuri pribados mah ku tongtonan manusa the. Di
patempatan manusa nu disebut rohangan imah, sok aya kalana manusa lalajo
televise. Nu ieu mah tara didalangan sapertos
urang-urang. Aya sababaraha paguyuban anu mintonkeun acarana teh, diantawisna aya
RCTI, SCTV, TPI, INDOSIAR, ANTV sareng seeur nu sanesna. Nu aneh mah tongtonan
sarupaning lalakon urang the sok kalana aya dipintonkeun ku hiji paguyuban anu
namina TVRI Bandung. Ari dalang na teh tos kakoncara, … upami teu lepat mah
wastana Asep Sunandar Sunarya. Jeung deui pribados mah sok hoyong seuri upami
ningali pribados nyalira diigelkeun ku Ki Dalang Asep Sunandar Sunarya, dina
tongtonan eta pribados sok dipintonkeun kawenginakeun. Jeung dina ninggang
pribados kabagean manggung, sok rajeun nu nongton teh ngadak-ngadak minuhan …
teras we pada-pada gumujeng nyengseurikeun pribados. Tos we dina tongtonan
wayang nu dipintonkeun ku Ki Dalang Asep Sunandar Sunarya mah kuring teh
kaetang primadona na wayang, da saur bangsana manus amah … wayang teh moal aya
nu nonton lamun teu aya Si Cepot. Naha
atuh nincak di dieu mah, kuring teh diigelkeun ku Ki Dalang ngan saukur
nutur-nutur bujur Bapa Semar … jadina di dieu mah kuring teh lain primadona
wayang na”.
Yudistira : “Baruk kitu nya Cepot.
Cik naon deui tongtonan manusa salain ti nu disebutkeun ku maneh tadi? Naon
tadi the pipi … pipi kitu kadengena?”
Si Cepot : “Televisi, Agan! …
Aya deui salian ti televisi teh anu disebatna VCD sareng DVD. Tah et amah sok
mintonkeun lakon-lakon kahirupan manusa sapertos anu sering dilakonkeun ku
papada urang sadayana. Nu paling resep kanggo pribados mah, … lamun nincak di
wanci tengah peuting sok rajeun manusa nyetel pintonan anu sering dilakonkeun
ku Bapa Semar jeung Ema dina mangsa aya kahoyong ngadamel rupa sapertos kuring”.
Semar : “Dalah eta Si Cepot, … naha sia teh terus neteuli wae ka Bapa maneh
sorangan? Ngan hayoh we dicaritakeun hal nu teu patut dicaritakeun ngeunaan
indung bapa maneh sorangan!”
Si Cepot : “Hampura we Bapa, da
kuring mah can pernah kumalaku saperti nu ku Bapa jeung Ema dilakonan, iwal ti
nyobaan di puser kota anu disebut alun-alun … bari jeung kudu mayar eta gen”.
Si Dawala : “Aduh Si Aka, mani teu
ngajak-ngajak ka kuring, … engke mah mun rek nyobaan deui kadinya, … kade
kuring ajakan!”
Si Cepot : “Heeuh, gandeng! …
keun heula et amah”.
“Tah
kitu Agan, … sapamendak pribados eta gedong anu disebat bioskop teh da raraosan
mah tos tara dianggo kanggo mintonkeun felem.
Saena mah, … disuhunkeun wae ku Ki Dalang ka Ki Lurah pamingpin manusa,
sakantenan Ki Dalang baris ngadahup mah”.
Yudistira : “Oh, … baruk kitu nya
Cepot. Jadi anjeun yakin yen lamun urang netep pikeun mintonkeun lalakon
pawayangan dina eta patempatan, … bangsa manusa baris rea daratang lalajo
lalakon urang pikeun mere conto ka maraneh na?”
Si Cepot : “Ah, … yakin mah
heunteu Agan. Tapi nya atuh Agan, daripada urang kukurilingan wae … bari Ki Dalang ngamodalan
teu sabaraha mah, mending keneh netep. Tos puguh aya mu masihan tempat jeung
modal. Teras ti sagedengeun eta, … teu tangtos yen sadaya bangsa manusa tiasa
robih alam pangadatan na ku nyonto lalakon urang bangsa wayang, margi rupi-rupi
tongtonan nu ditonton ku manusa langkung-langkung seeur sareng langkung narik
perhatosan pikeun bangsa manusa. Nya urang mah ihtiar we teras, Gan! Mudah-mudahan!
Sajabi ti eta, … hal anu kedah dirobih tina tongtonan urang nyaeta kumaha
carana supados tiasa langkung narik perhatosan bangsana manusa”.
Yudistira : “Kumaha atuh carana,
Cepot?”
Si Cepot : “Nyaeta atuh Agan, …
jantenkeun abdi primadona wayang sapertos pintonan anu digelar ku Ki Dalang
Asep Sunandar Sunarya. Ku hal eta, … wayahna Agan sing tiasa legawa dina
waktosna kageser ku pribados dina mangsa pribados janten primadona wayang anu
bakal narik seeur manusa kanggo lalajo lalakon pawayangan”.
Semar : ‘Deuleu eta Si Cepot, … eling sia teh Cepot!
Sing sadar kana purwadaksi, … jeung sing sadar ari sia teh keur cumarios jeung
saha?”
Yudistira : “Keun … keun, Wa. Mana
kitu gen Si Cepot teh sugan geus asak elmu pangalana, da maneh n amah leuwih
apal ngeunaan alam manusa tibatan urang-urang nu ngan saukur tilem na kotakan
wayang salila ieu. Cing ceuk pamadegan Uwa sorangan kumaha?”
Semar : “Hapunten sateuacan na, Agan! Rumaos gaduh
budak sakitu calakan na, tapi nya wirehna naon anu diobrolkeun ku Si Cepot teh
tiasa kaharto kanggo Agan tur da butut-butut gen Si Cepot teh anak cikal
pribados, nya naon pisan anu diobrolkeun ku Si Cepot, … eta pisan anu janten
pamadegan Uwa ngeunaan perkara ieu”.
Si Cepot : “Tuh nya, … Si Bapa
mah lamun uing dipuji teh ku Agan Yudi, … sok rajeun ngakukeun yen kuring budak
Bapa, … teu inget waktu uing ngomong … alah etah hayoh nempasan wae”.
Yudistira : “Nya atuh ari geus
kieu kaayaan na, … ladah dikumahakeun deui. Kuring baris netepkeun
kawijaksanaan wawakil ti para Dewa, … yen urang sakabeh pangeusi alam
pawayangan seja netep di dunya tug dugi keun ka alam dunya tilar taya tapakna.
Sanes kitu, Uwa?”
Semar : “Sadaya-daya, Gan!”
Yudistira : “Tah ayeuna mah Ki
Dalang, … jug geura ngadeheus ka Ki Lurah pamingpin manusa, jentrekeun pamaksudan
urang balarea ka manehna. Ulah rek nguciwakeun urang bangsa wayang, lamun
embung cilaka tumiba ka alam dunya”.
Ki Dalang : “Amit mundur kasadayana,
atuh!”
Yudistira : “Ka Uwa Semar
Badranaya, … kuring mere tugas sangkan Uwa neangan tempat jang patempatan
bangsa urang hirup kumbuh di alam dunya, sakumaha nu geus dicontokeun ku bangsa
manusa ku cara ngawangun bumi pangcalikan. Urang penta ka bangsana manusa, …
keun pasrahkeun ka Ki Dalang ajang menta ka Ki Lurah pamingpin manusa. Buka
usaha sakamampuhan urang bangsa wayang, pikeun bekel urang salila hirup di alam
dunya. Ngaranan eta tempat ku ngaran “Kampung Wayang Tumaritis”.
Semar : “Sadaya-daya, Agan!”
Si Dawala : “Ka, apal teu kunaon
Agan Yudi ngaranan eta patempatan ku ngaran Kampung Wayang Tumaritis?”
Si Cepot : “Ah, … ceuk kuring
mah sederhana. Ari Tumaritis the ngandung harti patempatan nu tumaninah dina
mangsana tiris. Hal ieu ngandung maksud, … yen dimana urang manggih tiris …
kudu milampah naon anu dipigawe ku Bapa jeung Ema urang dina tempat anu
tumaninah”.
Si Dawala : “Atuh ku ayana kampong
mah, … urang-urang bisa kawin saperti bangsana manusa?”
Si Cepot : “Nya heueuh, … ari
dina hiji hal anu eta mah bangsa wayang jeung bangsa manusa ngabogaan kahayang
sarupa. Tinggal kumaha urang tarekahna, supaya bisa neangan pi-ema-eun urang ti
bangsa manusa anu bener. Ulah kawas nu aya dina VCD, DVD, jeung di
tengah-tengah alun-alun nu kudu mayar. Terus dina enggoning ngawangun kampong,
kudu dibarengan jeung usaha anu nyata supaya bisa ngahirupan mekarna eta
kampung … da lamun teu kitu mah, … kampung teh tinggal kampung!”
Si Dawala : “Ck … ck … ck, ari Si
Aka lamun geus cumarios sok benten pisan sareng rarayna! Ke … ke, dupi Aka teh
masih titisan ti para Dewa?”
Si Cepot : “Ah, … kumaha sia!
Uing mah … Cepot anak Semar Badranaya”.
“Ka
para seniman, budayawan, tur ka sakumna masyarakat Tatar Galuh Ciamis, hayu
urang raketkeun barisan dina enggoning merjoangkeun ‘Gedung Kesenian Ciamis’,
cikal bakal nanjeurna seni jeung budaya di Tatar Galuh Ciamis”
Ciamis,
31 Januari 2006
1
Muharram 1427 Hijriyah
No comments :
Post a Comment